آسفالت چیست؟
آسفالت ها از مخلوط کردن شن و ماسه و قیر ساخته می شوند. یا به صورت کلی مخلوطی است که از مصالح سنگی با دانه بندی پیوسته و یک ماده چسباننده که معمولا قیر(به صورت علمی قیر از تقطیر نفت و رسوبات طبیعی آن به دست میآید) است، بوجود می آید. از این ماده استفائه های فراوانی دارند و برای کفسازی معابر، خیابان ها و جاده ها و برای ایجاد گذرگاهی صاف و ثابت، به عنوان عایق در سطح هایی مانند پشت بام و برای جلوگیری از فرسایش سطح استفاده می شود.
زیرسازی و اجرای صحیح عملیات آسفالت یک کار ترکیبی از نیروی دستی و ماشن آلات اتوماتیک راه سازی مناسب و نظارت صحیح بر اجراء آن می باشد، که بر عهده کارشناسان است. ماده آسفالت هنگامی که گرم می شود تا حدودی قابلیت ارتجاعی دارد. از خصوصیت مکانیکی آسفالت این است که میتوان از آن به عنوان چسب استفاده کرد. به علت چسبندگی بالای آسفالت در دمای بالا است که میتوان آن را در سطحی که بخواهیم کشیده و آنجا را بپوشانیم. آسفالت بیشترین ماده ساخت و ساز بازیافت شده می باشد زیرا به طور 100% قابل بازیافت است.
اولین اثر از آسفالت به گذشتههای دور برمیگردد. از آسفالت اولین بار در مخزن آجری آب انبار در موهنجودارو پاکستان استفاده شد. در خاورمیانه آسفالت استفاده گسترده ای در جاده سازی و آببندی در کارخانهها داشته. با گذر زمان، از آسفالت برای عایق بندی پشتبامهای خانهها در ایران نیز استفاده میشد که الان جای خود را به ایزوگام داده است.
انواع آسفالت
آسفالت ها با توجه به کاربردشان و استفاده ای که از آن ها می شود به سه دسته ی آسفالت گرم، آسفالت سرد و آسفالت حفاظتی تقسیم می شوند.
1. آسفالت گرم:
معروفترین آسفالت، آسفالت گرم است . در این نوع آسفالت قیر و مصالح ساختمانی در حالی که بسیار گرم هستند با هم مخلوط شده و در همان حرارت بر روی زمین کشیده می شوند . مصالح سنگی بیش تر از 90 درصد مخلوط این آسفالت را تشکیل می دهند . آسفالت گرم با توجه به نوع کاربردش به چند نوع تقسیم می شود که می توان به اساس قیری ، ماسه ، آسفالت متخلخل و آسفالت رویه ( توپکا ) اشاره کرد .
آسفالت گرم مخلوطی از چندین ماده مختلف از جمله مصالح سنگی مثل شن و ماده اصلی آن یعنی قیر است. که نوع قیر مصرفی دما را مشخص می کند (مابین ۱۰۵ تا ۱۶۳ درجه سانتیگراد) و در کارخانه ساخته میشود و برای کشیده شدن روی محدوده مورد نظر فرستاده میشود. این ماده به در حالت خمیری داغ روی ناحیه کشیده میشود و با دستگاه های مخصوصی کوبیده و فشرده میشود.
این مخلوط پس از سرد شدن به شکل جامد و بسیار مقاوم در می آید. موارد از آسفالت گرم بیشتر در خیابان ها استفاده می کنند.
این نوع از آسفالت به چند قسمت تقسیم میشود:
– آسفالت رویه
– آسفالت آستر
– اساس قیری
– ماسه آسفالت
2. آسفالت حفاظتی:
با توجه به اسمشان آسفالت های حفاظتی، برای حفاظت استفاده می شود.
آسفالت حفاظتی در واقع همان ترکیب سنگ های خرد شده با قیر را دارد اما در این نوع از آسفالت اندازه سنگ ها بسیار کوچک تر است. هدف از ساخت این آسفالت حفاظت از محدوده مورد نظر است. در رویه سازی سطح راه های شنی یا آسفالتی از آسفالت حفاظتی استفاده می شود. آسفالت های حفاظتی برای از بین بردن نفوذ پذیری راه ها، جلوگیری از بلند شدن گرد و غبار از سطح جاده ها ، افزایش تاب سایشی راه ها و همچنین بهسازی رویه های آسفالتی و بتنی مورد استفاده قرار می گیرند.
پخش قیر در راههای خاکی، شنی، آسفالتی و بتنی و سپس سریعا بعد از آن پخش سنگدانه ، یا قیرپاشی بدون سنگدانه یا استفاده از مخلوطهای آسفالتی پیش ساخته، دوغاب قیری (اسلاری سیل) یا میکروسرفیسینگ آسفالت حفاظتی نامیده میشود. در این نوع رویه سازی (میکروسرفیسینگ)، از ضخامت حداکثر ۱۲ میلیمتر در ۲ لایه استفاده می شود که باعث می شود جزء سازه باربر روسازی راه محسوب نشود و عملکرد سازهای ندارد. در آسفالتهای حفاظتی از قیرهای محلول، قیراب ها یا قیرهای خالص با کند روانی کم استفاده میشود.
این نوع رویه سازی به راحتی قابل اجرا است و همچنین نیاز کم به ماشین آلات و تجهیزات آسفالتی در مقایسه با آسفالت گرم آن را بسیار به صرفه تر میکند.
3. آسفالت سرد:
آسفالت سرد یک نوع پیشساخته از آسفالت محسوب می شود که از ترکیب قیر با سنگدانهها به میزان مشخص شده تولید میشود. مقدار آن بااستفاده از فرمول و مهندسی شده میباشد. آسفالت سرد از ترکیب مصالح سنگی با قیر محلول و امولسیون بدست می آید. این مخلوط سازی در دمای محیط صورت می گیرد و مانند آسفالت گرم نیاز به دمای بالا ندارد . آن ها در دمای محیط تهیه و در همان دما پخش می شوند . سنگدانه ها می توانند در زمان مخلوط شدن با قیرآبه مرطوب باشند. ولی اگر می خواهند با قیر های محلول مخلوط شوند، باید خشک شده باشند. آسفالت های سرد قابل حمل هستند. آن ها را می توان مدت زیادی در انبار نگهداری کرد و بعدا مجددا استفاده کرد.
از آسفالت سرد در کلیه لایههای روسازی می توان استفاده کرد. به شرط آنکه آن که تمام ضوابط و معیارهای طراحی و محدودیتهای ترافیکی مسیر رعایت شده باشد. این نوع آسفالت در قشرهای رویه، آستر و اساس قیری برای ترافیک سبک و متوسط و در قشر اساس قیری برای ترافیک سنگین و خیلی سنگین میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
خرید بهترین متریال ساختمانی در کلینیک ساختمانی فرازسازه
آخرین دیدگاه ها